Életút

1981. május 28-án született és 4 évesen már rótta a köröket édesapja által készített kismotorral. A Magyar Bajnokságok 50  és 80 köbcentis géposztályaiban nagyon fiatalon ért el kitűnő eredményeket.

Később a 125 köbcentiben is a dobogó legfelső fokára állhatott, majd 1997-ben következett be a nagy fordulat, ugyanis a Hungaroringen ekkor megrendezett Európa Bajnokságon a 4. helyezést ért el.

2000-ben az Európa Bajnoki sorozaton a német IVETRA csapat támogatta, ahol – több dobogós helyezés mellett – összetettben az 5. helyen végzett.

2001-ben befektetője és szponzorai jóvoltából lehetősége nyílt arra, hogy az olasz Racing Service csapatával induljon a Gyorsasági Motoros Világbajnokság 125 köbcentis géposztályban.

A Racing Service Talmácsi Gáborra nem panaszkodhatott, hiszen 6 alkalommal összesen 34 világbajnoki pontot szerzett. Mindössze két alkalomal – a Holland és a Brazil nagydíjon – nem tudta befejezni a versenyt, technikai okok miatt.

Hosszú idő után Talmácsi Gábor személyében 2001-ben újra volt magyar résztvevője a Gyorsasági Motoros Világbajnokságnak.

2002-ben a szintén olasz Italjet Racing Team-mel folytatta a Világbajnokságot. A szezon közepén azonban a kedvezőtlen technikai feltételek miatt átigazolni kényszerült a német PEV ADAC Sachsen Honda csapatához. A váltást követően a német csapat színeiben már az első verseny alkalmával világbajnoki pontot szerzett majd Brazíliában elérte élete addigi legjobb eredményét, 4-ként ért célba – hajszál híján lemaradva a dobogóról. A 2002-es évadot 20 vb ponttal a 22. helyen zárta.

A szezon befejeztével tehetségével és eredményeivel felhívta magára több „nagy csapat” figyelmét is. Választása az akkori világbajnok csapatra – Exalt Cycle Aprilia Racing-re – esett. Így 2003-ban egy 125 köbcentis, 55 lóerős Apriliával állt rajthoz. A kezdést kisebb technikai problémák árnyékolták be, de miután ezek megoldódtak, sorra jöttek az előkelő eredmények – olykor az Eurosport közvetítései Talmácsi nagyszerű teljesítményétől visszhangoztak – és a világbajnokságot összesítésben 70 ponttal a 14. helyen zárta. Talma volt az egyedüli pilóta a 125-ben, aki minden versenyt befejezett és ezáltal a legtöbb verseny kilométert tette gépébe.

2004-ben gyári versenyzőként aláírta szerződését a Semprucci Malaguti Racing csapattal. Nagy fejlesztések, tapasztalások éve volt ez a Malagutinak, akik a végén elismerték, hogy nem zárták volna ilyen szép eredménnyel a szezont, ha nem Talmácsi Gábor lett volna a versenyzőjük. Az összesítésben 43 ponttal a 17. helyen zárt. Az évad legjobb eredményét Portugáliában érte el, amikor a 7. helyre hozta be a Malagutit.

A 2005-ös folytatással kapcsolatos döntéssel az utolsó percig kivárt a versenyző, és menedzsere. Kedvezőbbnél kedvezőbb ajánlat érkezett a Derbitől, a Gileratól, a Hondától, de a RedBull KTM adta a legjobb lehetőséget és technikai hátteret. Külön csapatot neveztek, hogy a már meglévő két versenyzőjük mellé Gábort hivatalos, gyári pilótaként  fekete-narancs színekben indíthassák.

A 2005-ös évad az addigi legeredményesebb szezonja volt  Gábornak. 5 dobogós helyezés közül 3 futamgyőzelemmel gyarapodott a magyar motorsport és a végső elszámolásánál is példátlan eredménnyel zárt a magyar versenyző, hiszen 198 ponttal magabiztosan világbajnoki bronzérmes lett.

A 2006-os folytatás is eldőlt az utolsó futam után, Talmácsi Gábor a Humangest Honda gyári csapat színeiben, elsőszámú versenyzőként állt rajthoz 125 köbcentis kategóriában. Ahogy azt már megszokhattuk tőle minden versenyen kihozta magából és a motorjából is a maximumot, olykor még annál is többet. Kínában csak egy hajszállal maradt le a dobogóról, és ami ott nem sikerült neki, a Cseh Nagydíjon megcsinálta. Megszerezte a 2006. évi legjobb eredményét és élete legemlékezetesebbjét is egyben. A Cseh nagydíjon több mint 20 ezer magyar szurkoló előtt állhatott fel a dobogóra. Összességében egy verseny kivételével minden futamon pontot szerzett és bár az összetett eredménye elmaradt a 2005-ös évadétól, legeredményesebb Hondásként a 7. helyen zárta a világbajnokságot.

A Portugál Nagydíj után megszületett a válasz arra a kérdésre is, hogy hol folytatja pályafutását 2007-ben. Az világbajnok spanyol Aspar Team csapat versenyzője lett, amit a sportszakma nagy előrelépésnek tartott.

Az Aspar Team pilótájaként felért a jéghegy csúcsára 2007-ben. Remek teljesítménnyel, kimagasló profizmussal sporttörténelmet írt. Egyedüli magyarként, sőt egyedüli közép-kelet európai versenyzőként világbajnoki címet szerzett a sportágban.

17 verseny alatt egyszer sem hibázott. Mindig pontszerző helyen ért célba, kivéve a donington parki futamon, amikor technikai probléma miatt kiállni kényszerült.

2007-ben háromszor győzött: Jerezben, Sachsenringen, Sepangban. Hatszor lett második: Losailban, Barcelonában, Misanoban, Estorilban, Motegiben és Valenciában. Assenben a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Emellett volt még 4 negyedik, 1 ötödik és 1 nyolcadik helye. Összesen 282 pontot gyűjtött. Az egész szezon alatt a maximumot nyújtotta, megharcolt az elsőségért. 2007. nov. 4-én Talmácsi Gábor (HUN) világbajnokká érett!

A folytatással kapcsolatos döntések már korábban megszülettek, mely alapján a magyar motoros 2 évvel meghosszabbítja szerződését addigi csapatával. 2008-ban még a 125 géposztályban indul gyári Aprilia RSA motorral, majd 2009-ben kategóriát vált és szintén gyári, Aprilia RSA motorral áll rajthoz, de már a 250 köbcentisek mezőnyében.

A 2008-as szezon nagyon nehéz évadnak bizonyult. Először számos technikai probléma adódott, ami miatt nem tudta befejezni Gábor a versenyeket, majd ő is többször hibázott és elesett, végül pedig az Indianapolis-i futamon olyan sérülést szerzett – eltört a sajkacsontja, amit operálni is kellett -, ami az szezon végéig elkísérte. A sok szerencsétlen sorozat után azonban összetettben így is a dobogón harmadik fokán végzett. Ezzel lezárult számára egy korszak, hiszen 2009-ben kategóriát váltott. A Balatonring Team színeiben részt vett a 2009. évi vb első 3 versenyén, melyek során a következő eredményeket érte el: Qatar – 10. hely, Motegi – 4. hely, Jerez – 7. hely.

2009. június 12-től Talmácsi Gábor a királykategória versenyzője lett, és a Scot Racing Team MotoGP színeiben indult a világbajnokság hátralévő versenyein.

A szezon végén már biztossá vált, hogy 2010-ben az újonnan induló géposztályban, a Moto2-ben fog versenyezni a Fimmco SpeedUp Team tagjaként.

A szezon folyamán számos nehézséggel meg kellett küzdeni a magyar versenyzőnek, ennek ellenére összetettben a 6. helyen végzett, csupán 5-en tudták megelőzni a 41 fős mezőnyből.

2010. novemberében aláírt szerződése volt a Jack&Jones by Antonio Banderas istállóhoz, de az alakulat főtámogatójának kihátrálása miatt nem vállalta az indulást a vb-n, így Talmácsi Gábor csapat nélkül maradt. Világbajnokunk azonnal megkezdte a tárgyalásokat, de mérlegelve a rendelkezésére álló lehetőségeket nem vállalta a mindenáron való motorzást.

2011-es év a felkészülésről szólt, majd az év végén bejelentésre került, hogy Talmácsi Gábor 2012-ben átnyergel egy másik sportágra és a rallyban folytatja a versenyzést immár négy keréken. Több versenyen is rajthoz állt – Szilveszter Rally, Orfű Rally Sprint, Tatabánya RTE – majd következtek az OB versenyek – Bükfürdő Rally, Mecsek Rally.

foto: https://stamas.hu

2012 májusának végén kapott egy felkérést a cseh Prorace Teamtől, hogy visszatérjen a motorozás világába, és a vb szezon felénél csatlakozott a Superbike Világbajnoksághoz (“utcai sportmotorok versenye). Előzetes tesztelés és felkészülés nélkül rajthoz állt a hátralévő 8 Supersport futamon, melyeken minden alkalommal pontszerző helyen ért célba és a legeredményesebb magyar versenyzőként 44 ponttal a 13. helyen végzett az összetettben.

2013-ban a megkezdett munka folytatódott és Gábor a Honda Prorace csapat színeiben, egyedüli versenyzőként vágott neki a szezonnak a Supersport kategóriában. Ez az idény azonban elég balszerencsésen alakult számára. A nyitó futamon Ausztráliában állkapocs és koponya sérülést szenvedett, majd június elején a Portugál Nagydíjon a felrobbanó motorblokkból kivágodó alkatrész szilánkosra törte a sípcsontját. Ez a sérülés megpecsételte további részvételét a bajnokságban. Jelenleg 5 lábműtéten van túl és továbbra is folytatja a rehabilitációt, miközben esetleges visszatérése mellett már utódjainak kinevelésén dolgozik.